Płyty azbestowo-cementowe były niegdyś powszechnym materiałem budowlanym, wykorzystywanym m.in. do pokryć dachowych. Niestety w niedługim czasie okazało się, że stanowią one ogromne zagrożenie dla naszego zdrowia. Z tego powodu do 2032 roku nakazano ich demontaż oraz utylizację. Jednak z praktycznego punktu widzenia, nie jest to proste w organizacji, a to za sprawą restrykcyjnych przepisów budowlanych. Jak zatem prawidłowo wykonać utylizację i demontaż płyt eternitowych? Na początek jednak sprawdźmy, dlaczego stosowanie eternitu zostało tak szybko wycofane.
Dlaczego płyty azbestowe są szkodliwe?
Przez ostatnie lata dosyć sporo mówiło się o szkodliwości płyt azbestowo-cementowych, znajdujących się na dachach gospodarstw domowych i obiektów przemysłowych. Ile jest w tym prawdy? Okazuje się, że całkiem sporo, ponieważ rzeczony eternit na dachu to swojego rodzaju cichy zabójca. Włókna azbestowe, które znajdują się w płytach eternitowych, z łatwością przedostają się do wnętrza naszych płuc i zalegają tam praktycznie do końca naszego życia.
To oznacza, że pierwsze oznaki chorobowe mogą pojawić się nawet po kilkudziesięciu latach i niestety wśród nich należy wymienić chociażby nowotwory płuc oraz krtani. Jak widać problem jest dosyć poważny i nie należy go lekceważyć. Bezpośrednio z tak wynikającym zagrożeniem, utylizacja pokryć wykonanych z płyt azbestowych, odbywa się zgodnie z restrykcyjnymi wymogami prawnymi oraz budowlanymi.
Jak zorganizować demontaż płyt azbestowych?
Niestety procedura demontażu, przewozu oraz utylizacji szkodliwych pokryć azbestowych nie jest prosta. Przede wszystkim musimy pamiętać, że nie możemy podjąć się samodzielnego usunięcia płyt azbestowych. Nie tylko z uwagi na kilkutysięczną karę finansową, ale przede wszystkim ogromne ryzyko dla zdrowia naszego i okolicznych mieszkańców. Jak się za to zabrać? Przede wszystkim należy zgłosić takie działanie na 7 dni przed rozpoczęciem prac do nadzoru budowlanego, inspektoratu pracy oraz inspektora sanitarnego. Następnie musimy wynająć firmę, która posiada odpowiednie pozwolenia na demontaż i transport materiałów azbestowych na miejsce bezpiecznego składowania.
W zgłoszeniu powinny znaleźć się takie informacje jak rodzaj materiałów azbestowych poddanych utylizacji, docelowy adres miejsca demontażu, termin spodziewanych prac rozbiórkowych oraz liczba osób, które uczestniczyć będą w robotach.
Koszty i dofinansowania
Z uwagi na to, że demontażu płyt eternitowych nie możemy podjąć się samodzielnie, musimy liczyć się z kosztami wynajmu odpowiedniej firmy budowlanej. Dobrą wiadomością jest to, że aktualnie większość gmin na terenie kraju umożliwia uzyskanie dofinansowania, sięgającego niekiedy nawet 100% całości inwestycji. O wszelkie informacje warto dopytać się w lokalnej siedzibie urzędu miasta lub gminy. Trzeba jednak zaznaczyć, że dofinansowanie wypłacane jest po zakończeniu wszystkich prac rozbiórkowych i przedstawieniu odpowiednich rachunków oraz faktur. To oznacza, że finalnie i tak to my sami musimy wyłożyć odpowiednie fundusze na tego rodzaju działania.